Studiet har en grunnblokk av emner som gjennomføres i 1. og 2. semester.
Innenfor institusjonen | ||||||
Semester | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. |
1 |
Grunnkurs i kvalitets- |
Innføring i |
|
|
||
|
Menneske, teknologi og organisasjon | Organisasjon og ledelse i luftfarten | Bedrifts-økonomi |
Aviation |
Den elevsertifikatrette delen av utdannelsen, har betegnelsen institusjonell trening, og gjennomføres utenfor institusjonen som ekstern praksis i løpet av 3. - 6. semester. Da skal flygelederstudentene fullføre den teoretiske undervisningen og gjennom simulatortrening tilegne seg de praktiske ferdighetene som er nødvendig for å kunne påbegynne den enhetsspesifikketreningen.
Utenfor institusjonen – lufttrafikktjeneste |
||||||||
Semester | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | ||
|
|
PPL |
||||||
|
PPL teori |
45 fly- timer |
Simulatorøvelser |
|||||
|
Simulatorøvelser |
|||||||
|
|
Innfor institusjonen | |||||||
Semester | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | 5 stp. | |
6 |
Aviation English
|
Aviation Safety |
FoU metodekurs |
Bacheloroppgave |
Gjennom studiet vil studentene få:
- Dypere forståelse innen en rekke av de utfordringer flygeledere og øvrig operativt luftfartspersonale skal forstå og blir satt til å løse.
- Komplett utdannelse i alle teoretiske emner som inngår i flygeledersertifikatet.
- Simulatortrening frem til elevsertifikat innen Aerodrome Control Instrument, Approach Control Surveillance eller Area Control Surveillance. (Avhengig av behov).
- Privatflygersertifikat.
- Innføring i vitenskapsteori og metode for oppgaveskriving, som er med på å gi utdanningen en forskningsbasert forankring.
- Utdanningen skal også gi studentene øvelse i å finne fram til ny og oppdatert kunnskap, samt utvikle deres evne til å reflektere over eget fagfelt.
Gjennom den enhetsspesifikke treningen skal studentene gjennomføre et godkjent treningsprogram og avlegge flygeledersertifikatprøve for Luftfartstilsynet. Denne undervisningen er ikke en del av bachelorgradsstudiet, men gjennomføres etter at bachelorgraden er oppnådd. Den enhetsspesifikke treningen kan foregå hos en enhet ved lufttrafikktjenesten i alle land som er medlem av Eurocontrol og følger de samme flygelederdirektivet som Norge.
Navn |
|
Målgruppe | Utdanningen er rettet mot studenter som ønsker å bli flygeleder. |
Undervisning: |
Undervisningsformene skal være relevante og hensiktsmessige for å nå studiets mål for læringsutbyttet. Den skal bygge på aktuell forskning, samt faglig utviklingsarbeid og erfaringskunnskap. Studiet skal gi studentene innføring i forsknings- og utviklingsarbeid. I tillegg til faglig utvikling, skal studentene utvikle evner til samarbeid, kommunikasjon og praktisk problemløsning. |
Eksamen og vurdering |
Vurdering av studentenes prestasjoner foretas på en slik måte at man på et mest mulig sikkert grunnlag tester om studentene har tilegnet seg kunnskapen, ferdighetene og kompetansen som er skissert i beskrivelsene av læringsutbyttet. Faglige prestasjoner vurderes enten med bokstavkarakterer, eller som bestått/ikke bestått. |
Praksis | Studieprogrammet har krav til praksis. |
Luftfartstilsynet | Den sertifikatrettede delen av utdanningen skal godkjennes av Luftfartstilsynet. |
Undervisnings- og eksamensspråk |
Studieprogrammets språk er i hovedsak norsk, og alle emner er norskspråklige. For de luftfartsfaglige emnene vil pensumlitteratur og eksamen i hovedsak være på engelsk. |
Internasjonalisering og utveksling | Det foreligger ingen mulighet for å dra på utveksling i løpet av studietiden. |
Pensum | Pensumliste foreligger ved emnenes oppstart. |
Omfang | 180 studiepoeng. |
Tittel/oppnådd grad | Bachelor i luftfartsfag |
Opptakskrav |
Matematikk R1 eller matematikk (S1 + S2) og Fysikk 1 samt bestått opptaksprøve etter nærmere regler fastsatt av institusjonen. Jfr. Forskrift om opptak til høyere utdanning. |
Faglig innhold |
Emneoversikt:
Teoretisk og praktisk undervisning til følgende sertifikater:
Når studiet er fullført, skal kandidaten være kvalifisert til å bli videreutdannet til flygeleder.
|
Læringsutbytte |
Kunnskaper Kandidaten…
Ferdigheter Kandidaten..
Kompetanse Kandidaten..
|